Mozarthof dit jaar weer ingeloot om gratis EU fruit -en groente te ontvangen

Algemene tips over eten en drinken 

1. Goede basis in de broodtrommel: volkorenbrood, halvarine en mager beleg zoals kipfilet, jam of 20+kaas. Kijk op www.voedingscentrum.nl 

2. Drinktip: Vruchtensappen leveren relatief veel calorieën. Geef liever gewoon kraanwater mee.

3. Boterhammen die bij de lunch niet op gaan, gooien we niet in de prullenbak. Ze gaan mee naar huis voor na school. Is het regelmatig te veel? Dan is het beter om minder in de broodtrommel te doen. Zo voorkomen we verspilling. 

4. Kies als zoet beleg voor jam, honing, vruchtenhagel en gestampte muisjes. Hagelslag, chocoladepasta en pindakaas zijn calorierijk. 

5. Overblijftip: Geef als ‘toetje’ geen koek mee, maar ook fruit en groente, zoals een appel, mandarijn of banaan. 

6. Broodtrommeltip: filet americain of rosbief bederven te snel om mee naar school te nemen. Rookvlees en kipfilet blijven langer goed. 

7. Wij merken het op school: zien eten, doet eten. Leerlingen die eerst nog niet zo blij waren met schoolfruit, eten nu lekker mee. Merkt u thuis een verschil? Wij zijn benieuwd!  8. Op onze school eten leerlingen steeds meer fruit en groente en daar kan geen vitaminepil tegenop: kijk op www.voedingscentrum.nl

9. Sommige leerlingen krijgen nog wel eens snoep, koek of repen mee. De leerkrachten letten daar deze week extra op, want op school eten we alleen eten waar je lijf iets aan heeft. 

10. Kinderen hebben per dag 150 gram groenten nodig. Als u een wortel of een handje tomaatjes meegeeft naar school, is dat vaak al ruim een derde! 

11. Bij de ochtendpauze is de regel: alleen fruit en groente. Natuurlijk is het lekker om ook voor het overblijven fruit of groente mee te geven. Dat kan ook op brood, bijvoorbeeld appelstroop met plakjes banaan; avocado of een boterham met kaas en komkommer. 

12. Is uw kind bijna jarig? Op www.gezondtrakteren.nl staat leuke tips voor goede, gezellige traktaties! 

13. Steeds meer kinderen hebben last van verstopping. Ook daarbij helpt het om meer fruit, groente en volkorenbrood te eten. 

14. Wist u dit? Dagelijks luncht 37% van de basisschoolleerlingen op school. Dat varieert van 17% op het platteland tot 87% in de stad (LEI, WUR). 

15. Wist u dat een kind iets soms wel tien tot vijftien keer moet proeven voor het iets lust? Dat weetje over smaak hebben we deze week in alle groepen besproken. 

Seizoensgebonden Herfst

Herfsttip: Geef uw kind nu ook eens rauwkost met wortel mee of een appel of peer. Dat zijn echte seizoensproducten. 

Dit is het appelseizoen, maar zelfs na een jaar smaakt de oogst vaak nog goed. Appels uit Nederland zijn een duurzame keuze. 

Bij het tienuurtje hebben we het deze week gehad over seizoensgroente, zoals pompoen. Thuis proeven? Hier vindt u 19 lekkere recepten met pompoen: kijk op www.voedingscentrum.nl 

Houd de weerstand op peil met minimaal 150 gram groente en twee stuks fruit per dag. En: een uur bewegen, zoals fietsen en buiten spelen. 

We spelen elke dag buiten, ook als het (een beetje) regent. Wist u dat een kind elke dag een uur beweging nodig heeft? Tips op www.30minutenbewegen.nl of op www.jantjebeton.nl/buitenbeweging/ .  


Klik hier voor de ouderbrochure EU fruit 2019.